Przewodnik turystyczny – kupić czy wynająć?

Przewodnik turystyczny – kupić czy wynająć?

Przewodnik turystyczny ma za zadanie poinformować o lokalnych atrakcjach turystycznych, podać aktualne informacje o charakterze historycznym, geopolitycznym, przyrodniczym. Ma również za zadanie wskazać drogę do miejsc, które turysta chce odwiedzić. Można zadać sobie pytanie, czy lepiej będzie poprosić o pomoc żywą osobę, która dodatkowo zaopiekuje się grupą i uaktualni wszelkie wiadomości, czy może wystarczy kupić przewodnik turystyczny w postaci książki i czerpać z niej wiedzę. Jeśli wybierasz się w nowe miejsce, sprawdź, co będzie lepsze dla Ciebie.

Przewodnik turystyczny – co to jest?

Przewodnik turystyczny, czy inaczej przewodnik krajoznawczy to publikacja, która może mieć formę:

  • książki,

  • broszury/folderu/ulotki,

  • nagrania audiowizualnego.

Przewodnik turystyczny jest przeznaczony dla turystów, osób, które zwiedzają dany teren lub obiekt.

Jak wygląda przewodnik turystyczny?

W zależności, od konkretnej formy, może on zawierać opisy atrakcji według konkretnej trasy lub tras zwiedzania, mapę, plan, rysunki, zdjęcia, profilogramy.

Przeczytaj również: Dlaczego warto zdecydować się na zwiedzanie Biskupina z przewodnikiem?

Co zawierają przewodniki turystyczne?

Zazwyczaj posiadają:

  • wstęp, który ogólnie charakteryzuje dany teren/obiekt,

  • mini słownik, w którym można odnaleźć obiekty dostępne na trasie zwiedzania, a także miejscowości, zabytki itp. albo bardziej specjalistyczny słowniczek – opisujący np. architekturę danego miejsca lub jego geologię itp.).

Mogą zawierać również informacje o noclegach, komunikacji w danym miejscu itp. oraz

  • wiadomości o potrzebnym sprzęcie np. wspinaczkowym,

  • szatę graficzną, logo wydawcy.

Krócej mówiąc – próbują wykonywać zadania, jakie ma osoba wykonująca zawód przewodnika turystycznego.

Przewodniki turystyczne, jakie możesz spotkać to:

  • dostosowane do konkretnego rodzaju turystyki np. rowerowej, żeglarskiej,

  • opis konkretnych obiektów/obiektu,

  • opis danego terenu,

  • prowadzące po jednej, wytyczonej trasie np. Szlakiem Orlich Gniazd.

Jak zrobić przewodnik turystyczny?

Aby stworzyć własny przewodnik, jeśli masz już konkretną wiedzę:

  • dołączaj do opisów zwięzłe rady i wskazówki,

  • opieraj się na swoich doświadczeniach i przeżyciach, gdy dajesz rekomendacje,

  • zainteresuj czytelnika – podkreślaj wyjątkowe cechy miejsca/obiektu,

  • zamieszczaj same bieżące informacje,

  • dodawaj dużo zdjęć,

  • układaj trasy sensownie – zgodnie z faktycznymi możliwościami przeciętnego turysty.

Dlaczego przewodnik w formie książki to nie to samo, co żywa osoba?

Jeśli patrzeć tylko i wyłącznie na aspekt finansowy okazać się może, że taniej wyjdzie zakup książki, która zaoferuje kilka tras do wykorzystania być może nawet podczas kilkudniowej wycieczki. Praca przewodnika jako żywej osoby, która prowadzi turystę, to z kolei stawka liczona godzinowo. Jeśli spędzasz z przewodnikiem turysty kilka godzin w ciągu jednego dnia, zapewne możesz zapłacić za tą usługę nawet i kilkaset złotych.

Warto jednak zaznaczyć, że zadania przewodnika turystycznego to nie tylko informowanie o danym obiekcie/miejscu i oprowadzanie, ale również troska o bezpieczeństwo turystów i sprawowanie nad nimi opieki. Decydując się na zakup książki, rezygnujesz z tych dwóch ostatnich, ale ważnych aspektów.

Informacje przekazywane przez osobę mogą być również bardziej aktualne niż te, które są napisane w książce, zwłaszcza w dzisiejszym, tak szybko się zmieniającym świecie. Może on również opowiadać ciekawsze, bardziej dostosowane do konkretnej grupy historie, dostosowywać język, którym się posługuje, ubarwiać wypowiedź i dawać celniejsze wskazówki, co jeszcze może ją zainteresować.

Zwykle występuje tutaj specjalizacja w jakiejś dziedzinie, dlatego rodzaje przewodników turystycznych, jakie można wymienić to:

  • górscy,

  • miejscy,

  • terenowi.

Życzymy udanego zwiedzania, niezależnie, jakiego przewodnika wybierzesz.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.